Je GSM-nummer is heel persoonlijk. Je vrienden en familie kennen je GSM-nummer en de kans is groot dat je al jaren hetzelfde GSM-nummer hebt. We begrijpen dat je je eigen nummer wilt blijven gebruiken: of je nu bij dezelfde provider blijft, of overstapt naar een andere provider.
Daarom heeft Gomibo voor jou de nummerbehoudgarantie: wij garanderen dat je jouw mobiele telefoonnummer altijd mee kunt nemen als je een nieuw abonnement afsluit.
Op deze pagina hebben wij de belangrijkste informatie over nummerbehoud voor je op een rijtje gezet.
Er zijn twee manieren om je nummer te behouden. Wanneer je overstapt naar een andere provider en je je nummer meeneemt, noemen we dit overstappen met nummerbehoud. Je kunt ook bij dezelfde provider blijven onder dezelfde gegevens en met hetzelfde GSM-nummer, dit noemen we een verlenging. Bij een verlenging behoud je automatisch je telefoonnummer. Gomibo biedt nieuwe abonnementen met nummerbehoud aan.
Je kunt tijdens je bestelling aangeven dat je je nummer wilt behouden. Dit doe je in de winkelwagen door te kiezen voor 'Ik wil mijn huidige GSM-nummer behouden'. Vul de benodigde gegevens in en wij regelen dan de rest! Zeg niet zelf je oude abonnement op, want ook dit doen wij voor je.
Bel je nu prepaid? Dan kun je op ieder moment overstappen. Zorg er wel voor dat je telefoonnummer nog actief is.
Yoin
Binnen zes voor de einddatum van je huidige abonnement, kan je overstappen naar Yoin
Je nummerbehoud gaat in op de dag waarop je nieuwe contract ingaat. Op welke dag je precies van provider wisselt, hangt af van het moment waarop je de overstap aanvraagt. Je ontvangt een bevestiging met de nieuwe ingangsdatum van je abonnement. Dit verschilt per provider.
Yoin
Bij Yoin gaat je nieuwe abonnement in na de einddatum van je huidige abonnement. Als je huidige abonnement al is afgelopen, heb je vaak te maken met één maand opzegtermijn.
Heb je een specifieke vraag over nummerbehoud? Hieronder vind je de meest gestelde vragen. Klik op een vraag om het antwoord te lezen.
Nee, je hoeft je oude contract niet op te zeggen. Als je nummerbehoud aanvraagt bij je overstap, zeggen wij het oude contract voor je op. Doe dit niet zelf, dat kan juist problemen opleveren met het behouden van je nummer.
Nummerbehoud is in principe gratis. Wanneer je niet voldoet aan de voorwaarden voor nummerbehoud kan de provider resterende abonnementskosten in rekening brengen.
Let op: Wanneer je nummer nu op een prepaidkaart staat, mag de provider van je prepaidkaart €5,- in rekening brengen voor het nummerbehoud. Dit dient door de provider vooraf in de algemene voorwaarden van de prepaid-overeenkomst gemeld te zijn.
Je ontvangt je nieuwe simkaart al eerder dan het moment waarop je nieuwe abonnement ingaat. Op de overgangsdatum gaat je nieuwe abonnement in en wissel je van provider. We laten je van tevoren weten welke datum dit is. Vanaf die dag kun je de nieuwe simkaart gebruiken met het nieuwe abonnement en je vertrouwde GSM-nummer
Op de dag waarop je van provider wisselt, plaats je de nieuwe simkaart in je GSM. We laten je van tevoren weten wanneer dit is. Vanaf die dag gaat ook je nieuwe abonnement in. Gezien het 24 tot 48 uur duurt om een nummer over te zetten tussen de twee providers, raden we je om de simkaart 48 uur voor het einde van je huidige abonnement te activeren.
Let op: Heb je een nieuw abonnement bij Yoin besteld? Vergeet dan niet om je simkaart te activeren. De instructies voor het activeren van je Yoin simkaart vind je op de website van Yoin.
We laten je van tevoren weten op welke datum je wisselt van provider. Op die dag wordt je GSM-nummer overgezet. Zodra je geen bereik meer hebt met je oude simkaart, plaats je de nieuwe simkaart in de GSM.
Proximus maakt bij nummerbehoud altijd gebruik van een verificatie per sms, om te checken of het GSM-nummer echt van jou is. Zo kan iemand anders niet een abonnement aanvragen met jouw GSM-nummer. Na de aansluiting van het abonnement stuurt Proximus je een sms, hierop moet je antwoorden. Pas als dit is gebeurd kan de aanvraag worden afgerond en eventueel de bestelde GSM worden opgestuurd.
Nee, als je een nieuw abonnement bij dezelfde provider bestelt, houd je altijd je huidige GSM-nummer. Dit heet verlengen, en bij een verlenging hoef je geen nummerbehoud aan te vragen. Gomibo biedt op dit moment geen verlenging aan. Bel je nu prepaid en wil je een abonnement bij dezelfde provider? Dan moet je wel nummerbehoud aanvragen.
Nummerbehoud vanaf een prepaidkaart werkt hetzelfde als nummerbehoud vanaf een abonnement. Wanneer je nummerbehoud aanvraagt vanaf een prepaidkaart, kan je sinds januari 2023 het beltegoed dat nog op je prepaid kaart staat terugvragen bij de provider van de prepaidkaart. Wel mag de provider van de prepaidkaart €5,- in rekening brengen voor het nummerbehoud. Dit dient door de provider vooraf in de algemene voorwaarden van de prepaid-overeenkomst gemeld te zijn.
Nee, nummerbehoud kun je alleen aanvragen voor een actief GSM-nummer. Je moet dus bereikbaar zijn op het nummer dat je wilt behouden.
In een enkel geval kan het voorkomen dat je aanvraag voor nummerbehoud wordt afgewezen. Dit kan bijvoorbeeld zijn omdat je een verkeerd simkaartnummer hebt doorgegeven. Als je aanvraag wordt afgewezen, neemt de provider contact met je op. Zij geven je verdere informatie over hoe het nummerbehoud toch geregeld kan worden.
Voordat je abonnementsaanvraag is afgerond
Omdat je abonnementsaanvraag nog niet is afgerond, kun je de bestelling nog annuleren. Je annuleert je huidige bestelling, met het foute nummer, gemakkelijk via je accountpagina. Plaats vervolgens een nieuwe bestelling waarbij je het juiste te behouden GSM-nummer opgeeft. Je nummerbehoud wordt nu aangevraagd voor het juiste telefoonnummer.
Nadat je abonnementsaanvraag is afgerond
Zelfs dan kunnen wij het in veel gevallen voor je regelen, zonder het abonnement te hoeven annuleren. Het verschilt per provider wat de regels zijn voor het achteraf wijzigen van het telefoonnummer. Neem daarom zo snel mogelijk contact op met onze klantenservice om te kijken wat de mogelijkheden zijn.
Is je abonnementsaanvraag al verwerkt met een nieuw telefoonnummer, maar wil je achteraf toch je eigen nummer behouden? In veel gevallen is het mogelijk om achteraf opnieuw een nummerbehoudsaanvraag in te dienen. Kijk hieronder bij jouw provider wat de mogelijkheden zijn.
Het is bij Yoin mogelijk om achteraf nummerbehoud aan te vragen. Hiervoor kan je contact opnemen met de klantenservice van Gomibo. Wij vragen opnieuw nummerbehoud voor je aan en sturen een nieuwe simkaart naar je toe.