Apple iPhone 13 EU - FAQ
Vragen & antwoorden voor de Apple iPhone 13 EU
Antwoord:
Als je dit toestel nieuw gekocht hebt, kan het lijken dat de luidspreker en/of microfoon van de telefoon het niet doet. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat je tijdens het bellen de tegenpartij niet hoort. Dit komt omdat dit model standaard geleverd wordt met een beschermende folie eromheen. De folie bedekt ook de luidspreker en de microfoon, waardoor het lijkt alsof deze onderdelen niet naar behoren werken. Verwijder het folie van de voor- en achterkant om goed gebruik te maken van je telefoon.
Antwoord:
Het toestelgeheugen van je telefoon kan vol raken, door het opslaan veel apps, foto’s, video’s, muziek of contacten. Dit is erg vervelend, want het maakt je telefoon langzaam en je kunt geen nieuwe foto's of apps meer downloaden. Het geheugen van jouw telefoon is helaas niet uit te breiden met een geheugenkaart. Maar er is een andere oplossing: maak gebruik van Cloud-storage. Je uploadt dan foto's en video's naar de Cloud en verwijdert ze daarna van je telefoon. De bestanden blijven beschikbaar op je telefoon via de Cloud, maar nemen zo geen ruimte meer in op je toestel. Zo blijft je telefoon snel en heb je weer ruimte voor bijvoorbeeld nieuwe apps. Voorbeelden van Cloud-storage zijn iCloud, Dropbox, Google Drive en Microsoft OneDrive.
Antwoord:
Sommige telefoons hebben de frontcamera en nabijheidssensor (proximity sensor) in het scherm zitten. De nabijheidssensor knippert zodra je je telefoon dichterbij je oor brengt. Het lijkt dan alsof je een dode pixel in het scherm hebt zitten.
Die knipperende witte pixel is geen dode pixel maar de nabijheidssensor die zijn werk doet en het scherm uitschakelt tijdens het bellen, om onbedoelde aanrakingen te voorkomen.
Antwoord:
In de regel valt waterschade bij geen enkel elektronisch apparaat onder de garantievoorwaarden. Dit komt omdat waterschade onder gebruikersschade valt. Hier kan de fabrikant geen garantie op geven, omdat zij geen invloed kunnen uitoefenen op het gebruik van het apparaat.
Veel apparaten, zoals smartphones, smartwatches en fitness trackers, hebben een waterdichtheidscertificaat dat aangegeven wordt met een code, zoals IP68 of 5ATM. Ook waterschade bij deze gecertificeerd waterdichte apparaten valt niet onder de garantie. Dit komt omdat de waterdichte verzegeling van jouw apparaat onderhevig kan zijn aan slijtage door normaal gebruik. Probeer dus altijd te voorkomen dat je apparaat nat wordt, ook als hij waterdicht is.
Antwoord:
Als je een vraag over of een probleem met je Apple-product hebt kun je hier heel gemakkelijk hulp mee krijgen via de Apple Support-app. Deze applicatie kun je gratis downloaden in de App Store of staat voorgeïnstalleerd op je telefoon. In de app vind je handige stappenplannen, interessante weetjes en oplossingen voor eventuele problemen met je Apple-product. Wanneer je product zodanig beschadigd is dat je de applicatie niet meer kunt openen, kun je ook hulp voor het toestel aanvragen via een ander toestel. Je kiest in het menu het product waarvoor je hulp wilt krijgen. Je product staat er bij, zolang je inlogt met de goede gegevens! Hieronder vind je een algemeen stappenplannetje voor het gebruik van de applicatie:
- Open de app. Er wordt gevraagd om in te loggen met je iCloud-gegevens, doe dit.
- Selecteer het product waarvoor je hulp nodig hebt. Wanneer je toestel zodanig beschadigd is dat je de app niet meer kunt openen, kun je ook hulp aanvragen voor het toestel vanaf een andere Apple-apparaat, zolang je inlogt met hetzelfde iCloud-account.
- Je kunt nu via de menukeuzes je specifieke probleem opzoeken. Wanneer je je probleem hebt gevonden, tik je het aan.
Je krijgt nu een aantal opties te zien om hulp te krijgen. Kies welke jij het handigst vindt!
Wist je dat heel veel problemen met je telefoon kunnen worden opgelost zonder reparatie? Lees daarom altijd de artikelen die aangeboden worden in de Apple Support app. Wie weet staat de oplossing voor jouw probleem ertussen!
Antwoord:
Siri is een digitale assistent voor gebruikers van het besturingssysteem iOS van Apple. Sinds de lancering van iOS 5 in 2011 is Siri geïntegreerd in het besturingssysteem. Sindsdien is de toepassing beschikbaar op alle Apple-apparaten die draaien op iOS 5 of hoger. Je kunt Siri verschillende taken uit laten voeren op je iPhone of iPad. Zo kan de toepassing bijvoorbeeld naar leuke restaurants zoeken of ergens een tafeltje reserveren. Ook kun je via spraak tekstberichten versturen of bijvoorbeeld zoekopdrachten uitvoeren. Siri baseert zich op verschillende zoekmachines, zoals Google, Yahoo! en Bing. Ook leest de applicatie kranten en andere (nieuws)websites om informatie te kunnen leveren aan de gebruiker. Je kunt Siri dan ook vragen stellen over heel veel verschillende onderwerpen en je krijgt vrijwel altijd een (redelijk) accuraat antwoord. Siri is sinds de introductie flink gegroeid en geeft tegenwoordig ook ongevraagd informatie over bijvoorbeeld de reistijd van je werk naar huis, afspraken en suggesties voor leuke restaurants in je omgeving.
Als je geen gebruik wil maken van de toepassing kun je Siri uitschakelen. Dit doe je eenvoudig via de instellingen. Je navigeert in de instellingen naar "algmeen" en vervolgens naar "Siri". Je kunt daar de functie uitzetten door op het schuifje te tikken.
Antwoord:
Sinds iOS 9.0 is Siri, de virtuele assistent van Apple, proactief. Dit betekent dat Siri niet alleen reageert op wat jij doet, maar actief suggesties geeft. Dus ook als je er niet om vraagt. Siri geeft bijvoorbeeld tips over handige applicaties en zet afspraken of vliegtickets die je op je mail ontvangt automatisch in je agenda. Zo zijn er nog een heleboel handige extra functies ingebouwd. Siri doet “app-suggesties” zodat je veelgebruikte apps snel kunt openen vanuit je lockscreen. Denk hierbij aan een app die je bijvoorbeeld vaak op een bepaalde tijd gebruikt.
De functie staat standaard aan. Als je geen gebruik wilt maken van de functie schakel je deze echter eenvoudig uit. Je kunt Siri-suggesties uitschakelen voor specifieke apps of alle apps tegelijk. Dat doe je zo:
- Open de instellingen en ga naar algemeen
- Tik op “zoek met spotlight”
- Schakel de optie “Siri-suggesties” uit
Antwoord:
Als je een iPhone retourneert of ter reparatie stuurt, dan is het noodzakelijk dat je 'Zoek mijn iPhone' (Find my iPhone) uitzet. Zet deze functie uit met de volgende instructies:
- Ga naar http://icloud.com/find en log in met je Apple ID;
- Zit je niet gelijk in 'Zoek mijn iPhone'? Klik dan linksbovenin en kies 'Zoek mijn iPhone';
- Klik bovenin op 'Alle apparaten' en selecteer het apparaat*;
- Klik nu op 'Verwijder uit account' (let op: je moet het apparaat echt verwijderen, alleen uitzetten is niet genoeg).
Zie je dit niet staan? Klik dan op 'Alle apparaten' (kan ook 'iPhone van - jouw naam -' heten) en klik op het kruisje naast je toestel.
*Zie je je toestel niet staan? Dan heb je je account mogelijk al uitgeschakeld.
Antwoord:
Als je net naar iOS 9.0 hebt geüpdatet, kan het zijn dat je vast komt te zitten in het 'Schuif in bij te werken' scherm. Ook wanneer je je toestel opnieuw opstart kom je dan niet voorbij dit scherm. Dit is op te lossen door je toestel via de computer te updaten naar een nieuwere versie van iOS. Volg de onderstaande stappen om het probleem op te lossen.
- Sluit je toestel aan op een computer en open iTunes.
- Terwijl je toestel is aangesloten, houd je de aan/uit-knop en homeknop tegelijk ingedrukt, totdat je 'Verbind met iTunes' ziet staan.
- Kies voor 'Werk bij' om je toestel te updaten.
- Volg de stappen op het scherm van je toestel, om alles weer goed in te stellen na het herstel.
- Nu werkt je toestel weer naar behoren en kun je weer voorbij het 'Schuif om bij te werken' scherm komen.
Antwoord:
Je verbindt je Apple iPhone met je computer door een kabeltje in de USB-poort van de computer te stoppen.
Daarnaast kun je ook Apple's eigen programma gebruiken: iTunes. Met dit programma download je onder andere updates, zet je muziek op je iPhone en synchroniseer je je iPhone met je computer.
Antwoord:
Tegenwoordig zijn er simkaarten in drie verschillende formaten in omloop: regulier, micro en nano. Als je simkaart te klein is voor je telefoon, kun je een sim-adapter gebruiken. Op deze manier past de simkaart weer in je telefoon. Als je simkaart te groot is, kun je deze bijknippen met een simkaart knipper. Het bijknippen van een simkaart kan ook gratis voor je gedaan worden in één van de Belsimpel winkels.
Antwoord:
Apple kondigt ongeveer jaarlijks grote software updates aan voor haar producten. Hierbij wordt ook aangegeven welke apparaten wel en welke niet in aanmerking komen voor een update. Doorgaans worden apparaten enkele jaren ondersteund bij software updates.
Software updates van iOS kunnen op twee manieren geïnstalleerd worden. De eerste mogelijkheid is met behulp van je Wi-Fi netwerk. Je dient hiervoor het apparaat aan te sluiten op een voedingsbron en vervolgens kun je via Instellingen > Algemeen > Software-update de software downloaden en installeren. De tweede mogelijkheid is bijwerken via iTunes. Daarvoor sluit je het apparaat aan je computer of laptop en open je iTunes. Vervolgens kun je naar het overzicht van je apparaat gaan en klikken op “Zoek naar update”. Vervolgens kun je deze nieuwe versie van iOS downloaden en installeren.Antwoord:
Naast het interne geheugen van je toestel kun je ook gebruik maken van Cloud Storage. Hier kun je jouw foto’s en video’s uploaden, zodat ze niet meer op je telefoon hoeven te staan. Ze blijven wel beschikbaar op je telefoon via de Cloud, maar nemen geen ruimte meer in op je telefoon. Zo blijft je telefoon snel en zal je geheugen veel minder snel vol raken. Voorbeelden van Cloud-storage zijn iCloud, Dropbox, Google Drive en Microsoft OneDrive.
Antwoord:
In de meeste gevallen werkt mobiel internet direct wanneer je je simkaart in je smartphone plaatst. Wanneer dit niet zo is kan het zijn dat je handmatig een APN moet instellen. Deze instelling kan je vinden onder het kopje 'Mobiele Netwerken' in je instellingen.
Antwoord:
Over tijd kan het voor komen dat vuil en stof zich ophoopt in de oplaadpoort van je telefoon. Hierdoor kan het zijn dat je kabel niet meer goed blijft zitten en dat opladen niet meer altijd goed gaat. Je kunt dit probleem eenvoudig verhelpen door het opgehoopte vuil en stof voorzichtig te verwijderen. Dit kun je doen met bijvoorbeeld een tandenstoker. Door voorzichtig langs de randen en hoeken binnenin de oplaadpoort te gaan schraap je het opgehoopte vuil weg. Zo kan je oplaadkabel weer verbinding maken met je toestel. Let hierbij wel op dat je geen extra kracht zet, er gewoon langsheen schrapen is vaak al genoeg. Nadat je het vuil hebt weggeschraapt kan het ook nog helpen om nog een keer flink te blazen in de oplaadpoort. Kijk hierbij wel uit dat er geen vocht in de poort komt.
Antwoord:
Je verbruikt de MB's uit je databundel als je gebruik maakt van mobiel internet. Als je op een WiFi-verbinding zit, gaan de MB's níét van je bundel af. Hoe snel je je MBs verbruikt hangt helemaal af van de snelheid van je mobiele netwerk, wat je allemaal op internet doet en hoeveel je internet. In de tabel hieronder kun je zien hoeveel MB's je ongeveer verbruikt met verschillende acties:
Activiteit Gemiddeld verbruik WhatsApp (alleen tekst) 0,01 MB per bericht WhatsApp (met foto) 0,10 MB per bericht E-mail (alleen tekst) 0,01 MB per e-mail Website bekijken 1 MB per pagina Foto uploaden of mailen 1 MB per foto Muziek streamen (hoge kwaliteit) 2 MB per minuut Filmpjes streamen (bijvoorbeeld YouTube of Netflix) 2-5 MB per minuut Videobellen 3 MB per minuut Applicatie downloaden Verschilt per app. Enkele populaire apps als voorbeeld: WhatsApp is 25 MB, Instagram 83 MB, Facebook 229 MB en Snapchat 118 MB. Spelletjes zijn vaak nog groter; dit kan oplopen tot wel 1GB of meer. Let erop dat bovenstaande gegevens gelden voor gemiddeld verbruik, het daadwerkelijke verbruik kan verschillen. Een aantal voorbeelden:
- Hoe hoger de kwaliteit van een video- of audiobestand, des te meer data je verbruikt bij het kijken of beluisteren van het bestand;
- Als je een Whatsapp-bericht verstuurt met een bijlage, zoals een foto, dan kost dit ook meer data;
- Als er meer animaties op een website staan, bijvoorbeeld bewegende onderdelen of reclames, verbruik je ook meer data.
Om MB's uit je databundel te besparen kun je het beste grote applicaties en software-updates het beste downloaden als je op een WiFi-verbinding zit. Voor het gemak kun je ervan uitgaan dat een gemiddelde gebruiker rond de 1000 tot 1500 MB per maand gebruikt. Als je intensief gebruik maakt van mobiel internet kun je beter kiezen voor een bundel van 2000 of 3000 MB of misschien meer. Je kunt vaak bij je huidige provider checken hoeveel MB je gemiddeld verbruikt.
Als je gebruik maakt van 4G of 4G+ wordt de data sneller verwerkt. Dit betekent dat je in dezelfde hoeveelheid tijd meer data verbruikt dan met een 3G-verbinding. 4G gebruikt dus niet zozeer meer data dan 3G, maar omdat het sneller werkt wordt er in dezelfde tijd meer data verwerkt. Als je een 4G-verbinding hebt betekent dit vaak dat je meer data gebruikt dan je misschien gewend was met 3G.
Antwoord:
Het korte antwoord: verwijder apps, foto's en video's van je telefoon.
Het uitgebreide antwoord: Een telefoon heeft twee verschillende soorten geheugen: het opslaggeheugen en het werkgeheugen (ook wel RAM genoemd). In het opslaggeheugen worden bestanden, zoals foto's en apps, opgeslagen. In het werkgeheugen worden actieve processen tijdelijk opgeslagen. Het werkgeheugen zorgt er bijvoorbeeld voor dat je applicaties kunt draaien.
Als je een melding krijgt dat je geheugen vol is, gaat dit eigenlijk altijd om het opslaggeheugen. Dit komt dan doordat er teveel bestanden op je telefoon staan. Voorbeelden van grote bestanden zijn foto's, video's en apps. Als je opslaggeheugen vol is moet je bestanden van je telefoon verwijderen. Je kunt bestanden zoals foto's en video's ook overzetten naar een computer en daarna van je telefoon afhalen, zodat je ze niet kwijtraakt. Je kunt ook een SD-kaart in je toestel doen, als er een SD-kaart-slot in je telefoon zit. Zo kun je bestanden van je opslaggeheugen naar je SD-kaart verplaatsen voor extra ruimte op je telefoon.
Wanneer je geheugen elke keer snel vol raakt is het verstandig de camera-instellingen even te checken. Als HDR aanstaat betekent dit namelijk dat er van elke foto twee varianten worden opgeslagen. Hierdoor raakt het opslaggeheugen van je telefoon veel sneller vol. Als je deze instelling uitzet bespaar je dus een hoop ruimte! Je kunt ook de kwaliteit van de foto's en video's iets lager zetten, zodat ze minder ruimte innemen.
Antwoord:
Als je telefoon geen verbinding maakt met een 3G- of 4G-netwerk kunnen daar meerdere redenen voor zijn.
Optie 1: alleen simslot 1 is geschikt voor 3G/4G-verbindingen
Het kan zijn dat maar één van de twee simsloten geschikt is voor 3G- of 4G-verbindingen. In dit geval kun je het probleem oplossen door de simkaart die je wilt gebruiken voor 3G-internet in simkaartslot 1 te doen. Daarna kun je controleren of je APN-instellingen juist zijn. Deze instellingen verschillen per provider en kun je aanpassen via het instellingenmenu.Optie 2: de verbinding valt weg
Als je verbinding wegvalt kun je dit vaak verhelpen door het automatisch zoeken naar netwerken uit te schakelen. Vervolgens kun je het gewenste netwerk handmatig instellen via ‘mobiele gegevens’ in het instellingenmenu en daar bij netwerkoperators te kijken.Antwoord:
Als je drie keer de verkeerde pincode invult, moet je je PUK-code invoeren. Wanneer je deze PUK-code kwijt bent, los je dit als volgt op. De PUK-code is aan te vragen in de persoonlijke omgeving van je provider. Contact opnemen met de klantenservice van je provider is ook een mogelijkheid. Belsimpel.nl heeft wegens privacyredenen geen inzicht in je PUK-code of andere persoonlijke gegevens bij je provider. Wij kunnen je hierbij dus helaas niet verder helpen.
Antwoord:
Alle toestellen die Belsimpel.nl verkoopt zijn simlockvrij. Je kunt dus elke telefoon gebruiken met een simkaart van een willekeurige provider. Let hierbij wel op dat de simkaart het juiste formaat heeft. Het levert dus geen problemen op om een los toestel te bestellen bij Belsimpel.nl en daarin je huidige simkaart te gebruiken.
Antwoord:
Als je telefoon nat wordt dan kan het toestel waterschade oplopen. Om schade te voorkomen is het belangrijk om de onderstaande stappen zorgvuldig te volgen.
Ten eerste is het noodzakelijk dat je het toestel uit zet. Elekriticteit en water is geen goede combinatie en kan alleen maar meer schade veroorzaken. Verwijder dan, als dat mogelijk is, de batterij en simkaart uit het toestel. Zo voorkom je schade op de chip. Schud hierna het toestel om eventueel water uit de openingen te verwijderen. Droog vervolgens de telefoon af met een handdoek en leg hem afgedekt in een bak met rijst. Rijst is zeer vocht absorberend en trekt het vocht uit je toestel. Voor het beste resultaat leg je de telefoon 72 uur in de bak met rijst en zet je hem tussentijds niet aan.
Antwoord:
Als je telefoon al een tijdje in gebruik is, wordt het toestel soms langzaam. Dit kan een aantal oorzaken hebben. Als er teveel applicaties open staan, vraagt dit veel van het werkgeheugen, omdat je toestel veel te verwerken heeft. Ook komt het voor dat het opslaggeheugen bijna vol is omdat er veel bestanden of applicaties op je telefoon staan. Verwijder een aantal bestanden om zo meer opslagruimte te creëren en je telefoon sneller te maken. Verder raden we aan je telefoon wekelijks uit en aan te zetten. Dit schakelt applicaties die op de achtergrond actief zijn, uit.
Antwoord:
Voorkom dat je toestel beschadigd door gebruik te maken hulpmiddelen, zoals een screenprotector of een hoesje. Zo voorkom je bijvoorbeeld krassen. Een screenprotector is een onzichtbare beschermfolie die je op het scherm plakt. Hoesjes zijn er in vele soorten en maten, zo zijn er hoesjes die de achterkant beschermen en cases die om het hele toestel zitten.
Antwoord:
Bij intensief gebruik lopen batterijen snel leeg. Je verbetert de accuduur door op enkele zaken te letten. Sluit actieve applicaties regelmatig af en start je mobiele telefoon met enige regelmaat opnieuw op. Dit sluit applicaties op de achtergrond die de batterijduur verminderen! Let verder op instellingen als GPS, NFC, Bluetooth en/of automatische synchronisatie. Zet deze instellingen uit als je deze niet gebruikt. Het scherm van een mobiele telefoon is vaak de grootste energieverbruiker, door de helderheid standaard te verlagen bespaar je snel en eenvoudig energie!