Xiaomi Redmi Note 13 Pro 5G 8GB - FAQ
Vragen & antwoorden voor de Xiaomi Redmi Note 13 Pro 5G 8GB
Antwoord:
Ja, de Xiaomi-telefoons die bij Belsimpel worden verkocht zijn allemaal voorzien van het CE Keurmerk.
Antwoord:
Je hebt met dit toestel gewoon recht op 2 jaar verkopersgarantie. Deze garantie geldt alleen als de originele software op het toestel staat. Wanneer het toestel ter reparatie aangeboden moet worden, wordt deze teruggestuurd naar de leverancier. Houd er dus rekening mee dat de reparatie langer kan duren dan normaal.
Antwoord:
Het toestelgeheugen van je telefoon kan vol raken, door het opslaan veel apps, foto’s, video’s, muziek of contacten. Dit is erg vervelend, want het maakt je telefoon langzaam en je kunt geen nieuwe foto's of apps meer downloaden. Het geheugen van jouw telefoon is helaas niet uit te breiden met een geheugenkaart. Maar er is een andere oplossing: maak gebruik van Cloud-storage. Je uploadt dan foto's en video's naar de Cloud en verwijdert ze daarna van je telefoon. De bestanden blijven beschikbaar op je telefoon via de Cloud, maar nemen zo geen ruimte meer in op je toestel. Zo blijft je telefoon snel en heb je weer ruimte voor bijvoorbeeld nieuwe apps. Voorbeelden van Cloud-storage zijn iCloud, Dropbox, Google Drive en Microsoft OneDrive.
Antwoord:
Als je een Android-toestel retourneert of ter reparatie stuurt, dan is het noodzakelijk dat je je Google-account verwijdert van je apparaat. Om je Google-account te verwijderen volg je onderstaande stappen:
- Ga naar Instellingen;
- Klik op Accounts en kijk of hier nog Google-accounts tussen staan;
- Klik op het Google-account en kies voor Verwijderen. Je Google-account zelf wordt dan niet gewist, hij wordt alleen van jouw toestel ontkoppeld.
Antwoord:
Sommige telefoons hebben de frontcamera en nabijheidssensor (proximity sensor) in het scherm zitten. De nabijheidssensor knippert zodra je je telefoon dichterbij je oor brengt. Het lijkt dan alsof je een dode pixel in het scherm hebt zitten.
Die knipperende witte pixel is geen dode pixel maar de nabijheidssensor die zijn werk doet en het scherm uitschakelt tijdens het bellen, om onbedoelde aanrakingen te voorkomen.
Antwoord:
In de regel valt waterschade bij geen enkel elektronisch apparaat onder de garantievoorwaarden. Dit komt omdat waterschade onder gebruikersschade valt. Hier kan de fabrikant geen garantie op geven, omdat zij geen invloed kunnen uitoefenen op het gebruik van het apparaat.
Veel apparaten, zoals smartphones, smartwatches en fitness trackers, hebben een waterdichtheidscertificaat dat aangegeven wordt met een code, zoals IP68 of 5ATM. Ook waterschade bij deze gecertificeerd waterdichte apparaten valt niet onder de garantie. Dit komt omdat de waterdichte verzegeling van jouw apparaat onderhevig kan zijn aan slijtage door normaal gebruik. Probeer dus altijd te voorkomen dat je apparaat nat wordt, ook als hij waterdicht is.
Antwoord:
Het kan zijn dat TalkBack aan staat waardoor je toestel niet reageert op je aanrakingen. Dit is een functie van Android, gemaakt voor blinden en slechtzienden. De telefoon zet in deze modus de tekst op het scherm om in spraak. Je kunt deze functie uitschakelen via het instellingenmenu, onder 'Toegankelijkheid'.
Antwoord:
Tegenwoordig zijn er simkaarten in drie verschillende formaten in omloop: regulier, micro en nano. Als je simkaart te klein is voor je telefoon, kun je een sim-adapter gebruiken. Op deze manier past de simkaart weer in je telefoon. Als je simkaart te groot is, kun je deze bijknippen met een simkaart knipper. Het bijknippen van een simkaart kan ook gratis voor je gedaan worden in één van de Belsimpel winkels.
Antwoord:
Google komt regelmatig met updates voor de Android software. Of jouw telefoon een update krijgt ligt aan het type toestel. Niet elk toestel komt in aanmerking voor alle updates. De fabrikanten zullen precies aankondigen welke toestellen compatibel zijn met de nieuwe update. Het verschilt per land en per toestel wanneer een update beschikbaar is.
Als je er een Android-update beschikbaar is voor jou telefoon krijg je meestal een melding, waarna je de update kunt installeren. Deze krijg je Over-The-Air (OTA). Dat betekent dat je jouw telefoon niet op de computer hoeft aan te sluiten! Het installeren van een software-update kan veel data kosten, het is daarom aan te raden om de update te installeren over een WiFi-verbinding. Je kunt in de instellingen van je telefoon ook handmatig zoeken naar updates.
Antwoord:
Naast het interne geheugen van je toestel kun je ook gebruik maken van Cloud Storage. Hier kun je jouw foto’s en video’s uploaden, zodat ze niet meer op je telefoon hoeven te staan. Ze blijven wel beschikbaar op je telefoon via de Cloud, maar nemen geen ruimte meer in op je telefoon. Zo blijft je telefoon snel en zal je geheugen veel minder snel vol raken. Voorbeelden van Cloud-storage zijn iCloud, Dropbox, Google Drive en Microsoft OneDrive.
Antwoord:
In de meeste gevallen werkt mobiel internet direct wanneer je je simkaart in je smartphone plaatst. Wanneer dit niet zo is kan het zijn dat je handmatig een APN moet instellen. Deze instelling kan je vinden onder het kopje 'Mobiele Netwerken' in je instellingen.
Antwoord:
Over tijd kan het voor komen dat vuil en stof zich ophoopt in de oplaadpoort van je telefoon. Hierdoor kan het zijn dat je kabel niet meer goed blijft zitten en dat opladen niet meer altijd goed gaat. Je kunt dit probleem eenvoudig verhelpen door het opgehoopte vuil en stof voorzichtig te verwijderen. Dit kun je doen met bijvoorbeeld een tandenstoker. Door voorzichtig langs de randen en hoeken binnenin de oplaadpoort te gaan schraap je het opgehoopte vuil weg. Zo kan je oplaadkabel weer verbinding maken met je toestel. Let hierbij wel op dat je geen extra kracht zet, er gewoon langsheen schrapen is vaak al genoeg. Nadat je het vuil hebt weggeschraapt kan het ook nog helpen om nog een keer flink te blazen in de oplaadpoort. Kijk hierbij wel uit dat er geen vocht in de poort komt.
Antwoord:
Motorola heeft een applicatie ontwikkeld waarmee je je Android-telefoon met een Motorola-product kunt verbinden. Dit is de “Motorola Connect”-applicatie. Je kunt deze applicatie vinden in de Google Play Store. Met Motorola Connect kun je bijvoorbeeld zien waar de andere apparaten zich bevinden en hun batterijstatus zien.
Als je deze app voor het eerst gebruikt voer je je e-mailadres in. Vervolgens zal er een nieuwe pop-up verschijnen waarmee je de app toestemming geeft en druk je op volgende. Als je op de hoogte wilt worden gehouden van updates, vink je dat aan in het volgende scherm. Hierna is je app klaar voor gebruik en kun je je telefoon bijvoorbeeld linken aan Motorola producten zoals: Keylink, Moto 360, Moto Pulse, Moto Surround en Power Pack Micro.Antwoord:
Je verbruikt de MB's uit je databundel als je gebruik maakt van mobiel internet. Als je op een WiFi-verbinding zit, gaan de MB's níét van je bundel af. Hoe snel je je MBs verbruikt hangt helemaal af van de snelheid van je mobiele netwerk, wat je allemaal op internet doet en hoeveel je internet. In de tabel hieronder kun je zien hoeveel MB's je ongeveer verbruikt met verschillende acties:
Activiteit Gemiddeld verbruik WhatsApp (alleen tekst) 0,01 MB per bericht WhatsApp (met foto) 0,10 MB per bericht E-mail (alleen tekst) 0,01 MB per e-mail Website bekijken 1 MB per pagina Foto uploaden of mailen 1 MB per foto Muziek streamen (hoge kwaliteit) 2 MB per minuut Filmpjes streamen (bijvoorbeeld YouTube of Netflix) 2-5 MB per minuut Videobellen 3 MB per minuut Applicatie downloaden Verschilt per app. Enkele populaire apps als voorbeeld: WhatsApp is 25 MB, Instagram 83 MB, Facebook 229 MB en Snapchat 118 MB. Spelletjes zijn vaak nog groter; dit kan oplopen tot wel 1GB of meer. Let erop dat bovenstaande gegevens gelden voor gemiddeld verbruik, het daadwerkelijke verbruik kan verschillen. Een aantal voorbeelden:
- Hoe hoger de kwaliteit van een video- of audiobestand, des te meer data je verbruikt bij het kijken of beluisteren van het bestand;
- Als je een Whatsapp-bericht verstuurt met een bijlage, zoals een foto, dan kost dit ook meer data;
- Als er meer animaties op een website staan, bijvoorbeeld bewegende onderdelen of reclames, verbruik je ook meer data.
Om MB's uit je databundel te besparen kun je het beste grote applicaties en software-updates het beste downloaden als je op een WiFi-verbinding zit. Voor het gemak kun je ervan uitgaan dat een gemiddelde gebruiker rond de 1000 tot 1500 MB per maand gebruikt. Als je intensief gebruik maakt van mobiel internet kun je beter kiezen voor een bundel van 2000 of 3000 MB of misschien meer. Je kunt vaak bij je huidige provider checken hoeveel MB je gemiddeld verbruikt.
Als je gebruik maakt van 4G of 4G+ wordt de data sneller verwerkt. Dit betekent dat je in dezelfde hoeveelheid tijd meer data verbruikt dan met een 3G-verbinding. 4G gebruikt dus niet zozeer meer data dan 3G, maar omdat het sneller werkt wordt er in dezelfde tijd meer data verwerkt. Als je een 4G-verbinding hebt betekent dit vaak dat je meer data gebruikt dan je misschien gewend was met 3G.
Antwoord:
Het korte antwoord: verwijder apps, foto's en video's van je telefoon.
Het uitgebreide antwoord: Een telefoon heeft twee verschillende soorten geheugen: het opslaggeheugen en het werkgeheugen (ook wel RAM genoemd). In het opslaggeheugen worden bestanden, zoals foto's en apps, opgeslagen. In het werkgeheugen worden actieve processen tijdelijk opgeslagen. Het werkgeheugen zorgt er bijvoorbeeld voor dat je applicaties kunt draaien.
Als je een melding krijgt dat je geheugen vol is, gaat dit eigenlijk altijd om het opslaggeheugen. Dit komt dan doordat er teveel bestanden op je telefoon staan. Voorbeelden van grote bestanden zijn foto's, video's en apps. Als je opslaggeheugen vol is moet je bestanden van je telefoon verwijderen. Je kunt bestanden zoals foto's en video's ook overzetten naar een computer en daarna van je telefoon afhalen, zodat je ze niet kwijtraakt. Je kunt ook een SD-kaart in je toestel doen, als er een SD-kaart-slot in je telefoon zit. Zo kun je bestanden van je opslaggeheugen naar je SD-kaart verplaatsen voor extra ruimte op je telefoon.
Wanneer je geheugen elke keer snel vol raakt is het verstandig de camera-instellingen even te checken. Als HDR aanstaat betekent dit namelijk dat er van elke foto twee varianten worden opgeslagen. Hierdoor raakt het opslaggeheugen van je telefoon veel sneller vol. Als je deze instelling uitzet bespaar je dus een hoop ruimte! Je kunt ook de kwaliteit van de foto's en video's iets lager zetten, zodat ze minder ruimte innemen.
Antwoord:
Als je telefoon geen verbinding maakt met een 3G- of 4G-netwerk kunnen daar meerdere redenen voor zijn.
Optie 1: alleen simslot 1 is geschikt voor 3G/4G-verbindingen
Het kan zijn dat maar één van de twee simsloten geschikt is voor 3G- of 4G-verbindingen. In dit geval kun je het probleem oplossen door de simkaart die je wilt gebruiken voor 3G-internet in simkaartslot 1 te doen. Daarna kun je controleren of je APN-instellingen juist zijn. Deze instellingen verschillen per provider en kun je aanpassen via het instellingenmenu.Optie 2: de verbinding valt weg
Als je verbinding wegvalt kun je dit vaak verhelpen door het automatisch zoeken naar netwerken uit te schakelen. Vervolgens kun je het gewenste netwerk handmatig instellen via ‘mobiele gegevens’ in het instellingenmenu en daar bij netwerkoperators te kijken.Antwoord:
Als je drie keer de verkeerde pincode invult, moet je je PUK-code invoeren. Wanneer je deze PUK-code kwijt bent, los je dit als volgt op. De PUK-code is aan te vragen in de persoonlijke omgeving van je provider. Contact opnemen met de klantenservice van je provider is ook een mogelijkheid. Belsimpel.nl heeft wegens privacyredenen geen inzicht in je PUK-code of andere persoonlijke gegevens bij je provider. Wij kunnen je hierbij dus helaas niet verder helpen.
Antwoord:
Alle toestellen die Belsimpel.nl verkoopt zijn simlockvrij. Je kunt dus elke telefoon gebruiken met een simkaart van een willekeurige provider. Let hierbij wel op dat de simkaart het juiste formaat heeft. Het levert dus geen problemen op om een los toestel te bestellen bij Belsimpel.nl en daarin je huidige simkaart te gebruiken.
Antwoord:
Het installeren van een applicatie kan virussen met zich mee brengen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan applicaties die gemaakt zijn om mensen op te lichten of gegevens te stelen. Om te voorkomen dat je virussen downloadt tref je de volgende voorzorgsmaatregelen. Kijk ten eerste kritisch naar de titels van de applicaties en het aantal downloads. Wanneer een applicatie duizenden downloads heeft en goede feedback is deze betrouwbaarder en loop je minder risico. Download daarnaast alleen uit de officiële Play Store. Bescherm ten slotte je smartphone tegen virussen met een software pakket.
Antwoord:
Als je telefoon al een tijdje in gebruik is, wordt het toestel soms langzaam. Dit kan een aantal oorzaken hebben. Als er teveel applicaties open staan, vraagt dit veel van het werkgeheugen, omdat je toestel veel te verwerken heeft. Ook komt het voor dat het opslaggeheugen bijna vol is omdat er veel bestanden of applicaties op je telefoon staan. Verwijder een aantal bestanden om zo meer opslagruimte te creëren en je telefoon sneller te maken. Verder raden we aan je telefoon wekelijks uit en aan te zetten. Dit schakelt applicaties die op de achtergrond actief zijn, uit.
Antwoord:
Voorkom dat je toestel beschadigd door gebruik te maken hulpmiddelen, zoals een screenprotector of een hoesje. Zo voorkom je bijvoorbeeld krassen. Een screenprotector is een onzichtbare beschermfolie die je op het scherm plakt. Hoesjes zijn er in vele soorten en maten, zo zijn er hoesjes die de achterkant beschermen en cases die om het hele toestel zitten.
Antwoord:
Bij intensief gebruik lopen batterijen snel leeg. Je verbetert de accuduur door op enkele zaken te letten. Sluit actieve applicaties regelmatig af en start je mobiele telefoon met enige regelmaat opnieuw op. Dit sluit applicaties op de achtergrond die de batterijduur verminderen! Let verder op instellingen als GPS, NFC, Bluetooth en/of automatische synchronisatie. Zet deze instellingen uit als je deze niet gebruikt. Het scherm van een mobiele telefoon is vaak de grootste energieverbruiker, door de helderheid standaard te verlagen bespaar je snel en eenvoudig energie!